Saturday, November 10, 2012

Makmum Masbuk Dan Permasalahan Gantian Tahiyyat Awal

Soalan

As salam ustaz. Soalan saya ialah
1. Jika saya sempat membaca al fatihah bsama imam pd rakaat ketiga waktu solat maghrib. Adkah saya perlu duduk tahiyyat awal?
2. Jika saya sempat membaca al fatihah bsama imam pd rakaat ketiga waktu solat isyak. Adkah saya perlu duduk tahiyyat awal?
3. Jika saya sempat membaca al fatihah bsama imam pd rakaat keempat waktu solat zohor. Adkah saya perlu duduk tahiyyat awal?
Terima kasih ustaz :)

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         Ya, semasa imam duduk tahiyat akhir anda perlu duduk tahiyat awal dan membaca sebagaimana bacaan yang dibaca semasa duduk tahiyat awal.

2.         Ya, keadaannya sama juga seperti soalan no. 1.

3.         Ya, halnya juga sama seperti dua soalan di atas.
Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment